Khamis, 28 Julai 2011

Kata-Kata Aluan Majlis Anugerah Teladan 1999

Penyampaian Anugerah Teladan akan diadakan pada tahun ini di Majlis Salam Lebaran bertarikh 17hb September 2011. Di ruang ini kami menyingkap kembali kata-kata aluan di majlis penyampaian Anugerah Teladan yang pertama dari Presiden PBS 1999, Tuan Haji Sabthoo bin Manis.

Petikkan kata-kata aluan Tuan Haji Sabthoo bin Manis
dari buku kecil terbitan PBS sempena peyampaian
Anugerah Bawean Teladan 1999

Assalamualaikum Wr Wb,

Alhamdulillah syukur kita ke hadrat Allah swt atas segala nikmat dan kurnianya yang dilimpahkan kepada kita semua. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Besar Muhammad saw.

Persatuan Bawean Singapura berasa bangga kerana golongan karyawan muda dalam masyarat Bawean sudah mula tampil ke hadapan untuk membantu organisasi ini menghadapi cabaran dalam alaf yang akan datang. Mereka bukan sahaja memberi idea-idea baru malahan dengan mengenalkan keilmuan dan kepakaran dalam bidang Teknologi Maklumat (IT) dan globalisasi.

Sebagai langkah permulaan, dua orang karyawan muda telah menganggotai PBS dan seterusnya telah dipilih untuk duduk dalam jawatankuasa Pentadbir. Diharap akan lebih ramai lagi golongan ini yang mengikut jejak langkah mereka agar PBS akan terus hidup dan mereka akan menerajui pucuk pimpinan di masa-masa mendatang.

Masyarakat Bawean tidak perlu segan tetapi kita harus bangga kerana kita adalah sebahagian daripada rakyat Singapura yang telah banyak memberi sumbangan dalam pembanguan Singapura sejak dahulu hinggalah sekarang. Peranan dan sumbangan kita telah mendapt pengiktirafan daripada pemerintah. Dikalangan anak keturunan Bawean kita sudah pun ada yang memegang jawatan tinggi dalam pemerintah dan swasta. PBS mengambil kesempatan mengucapkan tahniah dan syabas kepada individu-individu yang telah mendapat tempat sebagai warga Singapura yang berjaya.

Kepada ibubapa pula, PBS sangat-sangat mengharap agar kita sentiasa memberi galakan kepada anak-anak kita supaya terus belajar dengan menunjukkan prestasi yang baik dan cemerlang dalam bidang pelajaran. Kita juga patut tanamkan nilai-nilai hidup dalam 'ponthuk' kepada generasi muda, dimana kita sentiasa dalam semangat tolong-menolong, bergotong-royong, bantu-membantu antara satu sama lain. Semangat 'ponthuk' masih boleh kita amalkan walaupun kita tidak lagi tinggal berkelompok-kelompok. Sebagai pilihan lain bolehlah kita bergiat dalam jawatankuasa kejiranan (RC), jawatankuasa blok dan banyak lagi jawatankuasa akar umbi dalam kejiranan kita.

Semuga PBS sentiasa mendapat tempat dalam masyarakat Singapura.

Salam hormat dari,
Haji Sabthoo Bin Manis
Presiden, PBS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan